מיקרופונים – המיקרופון הוא בעצם מכונה הממירה גלי קול לאותות חשמליים. תפקיד המיקרופון לקלוט את גלי הקול המופקים על ידי האדם (קריין,מדובב,שחקן), או על ידי כלי הנגינה השונים ולתרגמם בצורה המדויקת ביותר על מנת שאפשר יהיה להגבירם, ולאחר מכן להמירם שוב לגלי קול על ידי הרמקול. סוגי המיקרופונים נבדלים זה מזה הן על ידי עקרונות פעולתם והן על ידי תכונותיהם.

  • מיקרופון פחמי – מיקרופון זה מבוסס על גרגרי פחם דחוסים בקופסה אשר מהווים התנגדות למעבר זרם חשמלי. בצד אחד של הקופסא ישנה ממברנה אשר קולטת את גלי הקול, וגורמת לשינויים בדחיסת גרגרי הפחם. כתוצאה משינויים אלה משתנה התנגדות הפחם ושינויי התנגדות אלו מתורגמים לאותות חשמליים. מיקרופונים הפועלים על עקרון זה היו נפוצים במכשירי טלפון, כיום השימוש בהם כמעט ואינו קיים.
  • מיקרופון דינמי- מיקרופון זה פועל על עקרון של תנועת מוליך בשדה מגנטי. השדה המגנטי נוצר על ידי מגנט קבוע כאשר בתוכו נע סליל המחובר לתופית. תופית זו רגישה לשינויי לחץ אקוסטי הנגרמים על ידי גלי קול. כאשר פוגעים גלי הקול בתופית הם גורמים לה לנוע ותנועתה יוצרת אותות חשמליים התואמים בצורתם את גלי הקול. כמובן שאותות חשמליים אלו חלשים מאוד, מיליוולטים בודדים ויש להגבירם על ידי מגברים רגישים.
  • מיקרופון קיבולי (קונדנסר) – מיקרופון זה פועל על עקרון של שינוי הקיבול בין שני לוחות מוליכים הטעונים במטענים מנוגדים. אחד הלוחות קבוע והשני גמיש ומסוגל להתנועע לפי השינויים בתנודות האוויר שנגרמים על ידי גלי קול. שנויי קיבול אלה מתורגמים על ידי מעגל אלקטרוני לאותות חשמליים. מאופן פעולתו של מיקרופון זה ניתן להבין שהוא זקוק לאספקה של מקור מתח חשמלי לצורך פעולתו (48 וולט).

את המיקרופונים ניתן לחלק גם לפי תכונותיהם:

  • מיקרופון חד כיווני – מיקרופון הקולט מכיוון אחד בלבד. כאשר עוצמת הקליטה מכיוונים אחרים היא חלשה. מיקרופונים מסוג זה טובים להקלטות מחוץ לאולפן ובהם רעש הרקע חזק וסיכוי גבוה שלא יזלוג להקלטה.
  • מיקרופון דו כיווני- מיקרופון שבו עוצמת הקליטה וההקלטה בתוכנה שווה משני כיוונים מנוגדים. מתאים בעיקר לעריכת ראיונות באולפן.
  • מיקרופון כל כיווני – מיקרופונים בעלי תכונה זו מאפשרים קליטת גלי קול להקלטה בעוצמה שווה ללא תלות בכיוון. הם מתאימים בעיקר לעבודות אולפן והקלטות של מוסיקה קלאסית באולמות קונצרטים.
דילוג לתוכן