כשנידרש מאתנו לשמור אינפורמציה דיגיטלית על גבי דיסק קשיח או על כל מדיה אחרת, המחשב יקח בחשבון את הסוג ממנו עשויה החומרה או התוכנות שבהן נשתמש כשנרצה לנגן את הקובץ.

סוגי הפורמטים השונים של הקול (sound), מזוהים בדר"כ על פי הסיומת שלהם. הם שונים אחד מהשני בצורת הקידוד שלהם. המונח קודק (CODEC) הוא שם קוד לכל מה שקשור להצפנה ולפענוח. הקידוד מבוסס בעצם על אלגוריתמים ועל משוואות מתמטיות שביכולתן להפעיל את ההמרה, לעשותו למידע דיגיטלי וכן להפך.

(PCM  (pulse code modulation – זו טכניקה של הצגת הסאונד האנלוגי בצורה דיגיטלית, זהו פורמט לא דחוס והוא נמצא במצב הגולמי שלו. מקובל בדרך כלל לשמור הקלטות בפורמט זה להקלטות צליל המתנה עסקי לטלפון, וקריינות מערכת ניתוב קולי לשלוחות לטלפון. הפורמט בנוי בצורת הדחיסה שלו בהתאמה לסאונד הטלפון (PCM RAW DATA).

WAVE- זהו פורמט דיגיטלי אפשר לומר בין השימושיים ביותר. שפותח על ידי החברות IBM ו- Microsoft, פורמט זה בדרך כלל אינו דחוס. נהוג להשתמש בפורמט זה לשמירה ראשונית של שירה, ולשמירה של קריינות לכל מטרה (שירה, פרסומות, ג'ינגלים, סרטי תדמית ועוד)

AIFF- audio interchange file format – זהו פורמט מוזיקה שאינו דחוס. חברת "אפל" פיתחה אותו עבור מחשבי mac ו-pc. פורמט זה הינו מסוג pcm  שתומך במקבצים שונים של דגימות.

CDA- פורמט זה נועד לשימוש קומפקט דיסק ומתאפיין בפרמטרים:

קצב דגימה של 44.1khz וייצוג של 16bit, ושני ערוצים בצורת סטריאו, דהיינו, דגימות נפרדות נלקחות לכל ערוץ בנפרד.

(WMA (windows  media audio -זהו פורמט שמשתמש באלגוריתם קידוד משופר, אלגוריתם דחיסה שיוצר את קבצי האודיו עם פחות נפח לאחסון. מקובל בעיקר בשימושי אינטרנט, ולקבצי וידיאו + אודיו.

mp3- זהו האלגוריתם הפופולארי לקידוד, לדחיסה ולהעברת מידע של אות קולי (signal), מטרתו של האלגוריתם הוא לצמצם במידה ניכרת את כמות המידע הנחוצה לייצוג צליל, ועדיין לאפשר שיחזור שלרוב המאזינים ישמע כמו המקור. ניתן לאחסן בקובץ mp3 מידע כמו: שם התקליטור, האמן, האלבום, המלחין,מספר הרצועה ועוד. בפורמט זה נשמרים הקבצים הסופיים ל- ג'ינגלים ופרסומות לרדיו ולטלוויזיה, קריינות לסרטי תדמית, שיר בהפתעה, הקלטות תכניות פודקאסט לרדיו ועוד. ברוב המחשבים בתוכנות השידור בתחנות הרדיו בארץ ובעולם קבצי הקול נדחסים לפורמט mp3.

AAC- advanced audio coding – לקבצים אלו אין תבנית הכלה וניתן לעדכן בהם מידע על הקובץ כגון שם שיר או אלבום, אך לא בצורה יעילה כל כך. פורמט זה מסוגל לקודד לתוכו 48 ערוצים. כיום ישנה תחרות גדולה בין חברות המחשבים הגדולות בין פורמט mp3 לשמירה בפורמט aac.

דילוג לתוכן